message

10 najczęstszych błędów w projektowaniu hoteli
17.11.2015, 11:24

1. Brak określenia typu hotelu, standardu i jego przeznaczenia, kontentu, kategoryzacji - na poziomie koncepcji budowlanej hotel

Nie wiadomo skąd, ale wciąż panuje przekonanie, że hotel to hotel – zwykły mniejszy lub większy budynek z pokojami do wynajęcia i recepcją. Niestety, to dalece nieprofesjonalne podejście, również pokutuje w środowisku niewyspecjalizowanych projektantów (to zresztą kolejny poważny błąd – patrz punkt poniżej). Ilość rodzajów hoteli jest ogromna, a różnice z nich wynikające są nie tylko czysto

MORE
teoretyczne. Źle zaprojektowany lub w ogóle niezanalizowany projekt budowlany funkcjonalno-planistyczny, może nawet uniemożliwić sprawne działanie hotelu i realizowanie założeń ekonomicznych. Hotel butikowy różni się od hotelu typu resort SPA, ten z kolei niewiele ma wspólnego z hotelem biznesowo-konferencyjnym, wakacyjno-rodzinnym, czy Medical SPA. Nie mówiąc już o podstawowym odróżnieniu, że hotel standaryzowany to nie to samo, co pensjonat, aparthotel czy motel. Rodzaje usług dodatkowych, wyposażenie, działanie obsługi hotelowej a nawet strategia marki w dużej mierze decydują o rozplanowaniu i wyglądzie budynku. Jeśli tego nie wiemy na początku planowania inwestycji – powstanie budynek, którego adaptacja do konkretnych celów będzie nas słono kosztować.

2. Wybór niewyspecjalizowanego biura projektowego Z architektami jest trochę jak z lekarzami – niby każdy lekarz udzieli porady na poziomie ogólnym, ale do specjalistycznego leczenia przygotowani są tylko lekarze ze specjalizacjami. Wprawdzie w architekturze nie ma konkretnych specjalizacji, ale są pracownie, które zajmują się wyłącznie określonymi typami obiektów – np. obiektami z branży HORECA. Na ogół zwykła pracownia architektoniczna zajmująca się, na co dzień wyłącznie architekturą mieszkaniową ma raczej marna pojęcie o projektowaniu hoteli. Nie chodzi tu tylko o znajomość podstawowych określonych prawem przepisów dotyczących budynków hotelowych tylko znajomość tematu zaznaczonego już w powyższym punkcie. Do tego dochodzi wiedza na temat aktualnych trendów w hotelarstwie oraz całej branży HORECA a także tego, co się dzieje na lokalnym i światowym rynku. Co zrobić, aby sprawdzić, czy zatrudniony architekt może nam pomóc – sprawdzamy port-folio ze zrealizowanymi obiektami tego typu.

3. Brak spójności stylistycznej obiektu, Brand-u i jego przeznaczenia Dzisiejszy klient wybiera hotel kierując się nie tylko ofertą, ceną czy jakością usług, ale chce też, aby obiekt, w którym będzie spędzał czas pasował do jego stylu życia i wartości, które preferuje. Nazwa hotelu, stylistyka, obrandowanie i pozostałe elementy wizerunku bezwzględnie muszą być spójne. Dla przykładu: jeśli tworzymy hotel biznesowy to nie nadajemy mu nazwy „Słoneczna stokrotka” i nie stromy pokoi w stylu starożytnej Grecji, karty menu wypełniając daniami kuchni chińskiej, a obsługę ubierając w staropolskie kontusze jako strój służbowy. W ofercie tego hotelu nie powinien się też znajdować plac zabaw dla dzieci czy inne niezwiązane z typem obiektu rozwiązania. Profesjonalna marka hotelowa dba o całościowy wizerunek – od strategii po detale. Bezwzględnie konieczna jest współpraca na linii – właściciel - projektant hotelu - grafik identyfikacji wizualnej oraz dział marketingu.

4. Złe rozplanowaniu budynku Brak wyodrębnionych stref funkcjonalnych lub ich mieszanie, niejasna komunikacja, brak oznaczeń pomieszczeń to błędy, które utrudnią sprawne funkcjonowanie obiektu. Nie może być mowy o komforcie użytkowania pokoi hotelowych, które graniczy bezpośrednio z salą balową, ani takiego umiejscowienia SPA, że wymuszamy na Kliencie poruszanie się po strefach ogólnodostępnych w szlafroku, narażając o na brak intymności. Wydłużona komunikacja, zawiłe korytarze będą budziły frustracje użytkowników, ale też zmniejszą wydajność pracy personelu (pokojowe, roomservice). Za duży procent powierzchni komunikacyjnych wpływa też na koszty i rentowność całego budynku.

5. Akustyka Należy zadbać o komfort dźwiękowy w całym hotelu. Dotyczy to zarówno odpowiedniego wyizolowania ścian dzielących poszczególne pomieszczenia i strefy, ale też wziąć pod uwagę konstrukcję i materiały wykończeniowe podłóg. Materiały inne niż obiektowe wykładziny dywanowe mogą spowodować bardzo nieprzyjemne dźwięki. Zmorą niektórych obiektów są również głośne instalacje wod-kan, co zniszczy każdy nawet najlepszy klimat, jeśli klient szuka spokoju i odpoczynku. Bezszumowe rury to podstawa. W głośnych obszarach miejskich ważna jest też izolacyjność akustyczna okien. Nie bez znaczenia są też materiały wykończeniowe takie jak: tkaniny, tapety.

6. Oszczędzanie na łóżkach Ten błąd zemści się na właścicielu hotelu najszybciej. Po pierwsze łóżko to mebel, z którego goście korzystają w największym stopniu będąc w hotelu. Od komfortu spania nieraz zależy opinia o całej marce. Najpopularniejszy i najlepiej sprawdzający się model łóżka hotelowego to tzw. typ kontynentalny z profesjonalnym obiektowym materacem – gwarantuje, że nawet bardzo intensywne użytkowanie nie zmusi nas do częstej i kosztowniej wymiany tego mebla. Jeśli chcemy zadbać o potrzeby najbardziej wybrednego klienta powinniśmy mieć nawet kilka rodzajów materaców do wyboru w wybranych apartamentach.

7. Recepcja Istnieją dwa najczęstsze i skrajne błędy w wykorzystywaniu powierzchni hollu wejściowego, recepcji czy lobby. Pierwszy to (w przypadku dużych obiektów) wielka i pusta recepcja sprawiająca wrażenie gmachu muzeum lub innej instytucji państwowej - bez miejsca do relaksu, lub nawet poczekania na obsługę. Drugi zaś typ to recepcja wielkości okienka na poczcie mieszcząca jedynie recepcjonistę i jego kontuar. Obie przestrzenie są błędem i hotel nie może liczyć na zyski z tych miejsc ani w postaci realnego zarobku ani wizerunku całego hotelu. Idealnie, jeśli miejsca jest wystarczająco dużo, aby klient mógł zarówno spotkać się w miłym otoczeniu z kimś niebędącym gościem hotelowym, ale też popracować czy napić się kawy. Lobby to też obecnie wspaniałe miejsce na integrację hotelu z lokalnymi mieszkańcami – kawiarnia, multi-funkcjonalna przestrzeń do wielu działań, butik.

8. Oszczędzanie na materiałach wykończeniowych i wyposażeniu Podobnie jak w przypadku łóżek wyposażanie hotelu przy użyciu materiałów i mebli ze zwykłych sklepów i od niewyspecjalizowanych dostawców może wpędzić nas w niepotrzebne koszty. Zaleca się współpracę z producentami sprzętów obiektowych nie tylko ze względu na certyfikaty na dostarczony towar, ale również na nieporównywalną jakość i gwarancje tak serwisowe jak i szybką wymianę lub uzupełnienie identycznych rzeczy jak wcześniej zamawiane. Elementy, które zwłaszcza różnią się od tych do użytku domowego to: drzwi, wykładziny podłogowe, tapety, oświetlenie, ceramika i armatura łazienkowa oraz bezwzględnie wyposażenie kuchni i SPA. Oszczędności możemy szukać w dekoracjach i rzeczach, które nie są tak narażone na zużycie czy szybkie zniszczenie.

9. Łazienka hotelowa Błędem jest okrajanie wielkości łazienki do skrajnie małej przestrzeni. To z kolei powoduje bardzo niewygodne korzystanie ze sprzętów. Nie należy stosować mniejszych kabin prysznicowych niż te o boku 90 cm, i umywalek o wymiarach mniejszych niż 50/50 – jeśli przestrzeń wymusza zastosowanie mniejszej ceramiki to znaczy, że źle zaprojektowano łazienkę i będzie odbierana jako niewygodna. Jeden punkt świetlny w łazience to także za mało. Często zapomina się o dodatkowych haczykach i wieszakach na ubrania wewnątrz łazienki. Wybór armatury łazienkowej też może zniechęcić gości do ponownego odwiedzenia hotelu – jeśli kąpiel będzie zmaganiem się z regulacją temperatury wody, lub nie będzie można ustawić słuchawki prysznicowej w dogodnej pozycji.

10. Brak zaciemnienia pokoju Hotel w podstawowym zakresie ma gwarantować komfort snu. Możliwość całkowitego zaciemnienia pokoju jest jednym z wymaganych warunków. Niestety często, okna w pokojach oprawiane są w sposób czysto dekoracyjny, w przepuszczające światło zasłony i zupełnie niepotrzebne firany. Standardem i  najlepszym rozwiązaniem są tkaniny typu black-out, można również zastosować je w postaci rolet.

Projektowanie hoteli i restauracji

www.3bstudio.com.pl

Zwiadowca - dodaj zapytanie ofertowe blog




Projektowanie hoteli Projektowanie restauracji Projekty SPA Projektowanie komercyjne
Komentarze